Welkom bij groep 4

Wij zijn een groep met 30 kinderen.
We krijgen les van:
Juf Fleur en Juf Maartje

Gouden weken
Tijdens ‘de gouden weken’ aan het begin van het schooljaar wordt de groep gevormd. Door middel van verschillende activiteiten leren de leerlingen zichzelf en de groep kennen. De leerlingen leren hoe fijn het kan zijn om samen te werken en dat je met samenwerken soms veel meer kan bereiken dan alleen. Groep 4 heeft dit in de praktijk gebracht in het atelier. Elke leerling kreeg een andere kleur en door samen te werken en de kleuren te mengen, konden zij veel meer mooie kleuren maken voor hun schilderij. Daarna hebben ze de stempeltechniek toegepast om met deze kleuren mooie bloemen te maken. Het leverde een creatieve en gezellige middag op met veel mooie samenwerkingen.

Verven
Blink Lezen

Blink
Groep 4 is druk bezig met het thema ‘ik en mijn familie’ van Blink. In dit thema onderzoeken de leerlingen hun eigen leven en dat van andere kinderen. Ze werken veel samen om dingen over elkaar te weten te komen. De leerlingen leren dat iedereen eigen talenten heeft en dat deze talenten door de jaren heen kunnen veranderen.

Daarnaast ontdekken ze dat de geschiedenis bij henzelf begint en ontdekken ze hoe hun familiegeschiedenis in elkaar zit.

Blink
Godly Play
Godly Play 2
Godly Play
Vandaag stond de eerste les van Godly Play op het programma. Voor deze les zijn we naar het atelier gegaan om te luisteren naar een verhaal en daar later een verwerkingsopdracht bij te maken. Dit keer vertelde Mariska over het verhaal van Abraham en Sara. Het verhaal werd expressief voorgedragen en werd ondersteund met beeldend materiaal. Mariska had een grote zak met woestijnzand in het midden van de kring en voegde steeds materiaal toe naarmate het verhaal vorderde. De kinderen gingen helemaal op in het verhaal en zaten geboeid te luisteren. Na het verhaal hebben de kinderen een eigen creatieve invulling of draai aan het verhaal gegeven. De kinderen mochten daarvoor zelf weten hoe zij het verhaal wilden vormgeven en welke materialen zij daarvoor wilden gebruiken. Ze kwamen daardoor met erg originele en leuke ideeën. Zo waren er kinderen die met klei of wol wilden werken, maar wilden sommigen juist met stiften, verf of LEGO aan de slag. 
Groep 4 aan de slag met het thema 'Helpen of Bemoeien'
In groep 4 leren de kinderen dit thema alles over het verschil tussen helpen en bemoeien. Wat is helpen precies en wanneer is het eigenlijk bemoeien? Dit ontdekken ze door middel van leuke en leerzame spellen, waarbij samenwerken en elkaar ondersteunen centraal staan.
Een van de spellen is bijvoorbeeld het geblinddoekt door het lokaal bewegen. Hierbij helpt de ene leerling de andere door aanwijzingen te geven, zodat deze veilig de weg kan vinden. Zo oefenen ze op een speelse manier hoe belangrijk het is om elkaar te helpen. Groep 4 heeft nu al laten zien dat ze super goed zijn in elkaar helpen. Zo tonen zij zorg voor elkaar en leren zij hoe ze hun klasgenoten en vrienden kunnen ondersteunen.
24 25 Bemoeien
2425 Taal 2
Taal
De afgelopen weken zijn de kinderen in groep 4 druk bezig geweest met het bedenken van een verhaal. Hier mochten zij namelijk in groepjes een prentenboek bij maken. Ze zijn gestart met het bedenken van een verhaal: waar gaat het verhaal over, wie komen er in het verhaal voor en hoe bouwt een verhaal zich op. Dit verhaal hebben de kinderen opgeschreven en uiteindelijk de laatste les aan elkaar gepresenteerd. De kinderen zijn hierdoor lekker creatief aan de slag gegaan en hebben geleerd hoe er goed wordt samengewerkt. Het was leuk om de verschillende verhalen tot stand te zien komen.
2425 Taal 1

Sinterklaas
Sinterklaas kwam langs op school en oh, wat was dat een feest! We begonnen met de hele school buiten. Terwijl we zingend stonden te wachten op het plein, kwam Sinterklaas aan in een stint. Binnen hebben we even lekker rustig in ons Sinterklaasboekje gewerkt, want al heel snel mochten we samen met groep 3 naar de speelzaal. Toen we in de speelzaal aan het zingen waren, kwam Sinterklaas samen met zijn pieten naar binnen. We hebben met z'n allen gezongen én een mooi gedicht voorgelezen. We kregen allemaal een handje pepernoten en in de klas kregen we een mooi cadeau; een goocheldoos, waarmee we onze ouders, broertjes en zusjes voor de gek kunnen houden. Het was een hele leuke dag! 

24 25 Sinterklaas (2)
24 25 Sinterklaas (1)